Saturday 20 August 2011

Perkahwinan

"Aku terima nikahnya Noor Nadia Yasmin binti Azis dengan mas kahwin sebanyak ____ tunai".

Itulah kata-kata yang aku practicekan dari sekarang sehingga masa yang harus aku lafazkan. Lelaki mana yang tak gementar, harap-harap tak terkencing la waktu lafaz tu.

Well, aku nak menikah bukan sebab malam pertama okay? Cuma aku nak rasa kebahagiaan dan kesusahan dalam perkahwinan macam mana. Yang haram dah jadi halal. Keliling tubuh penuh dengan tanggungjawab, keluar seharian mencari nafkah(bukan cari calon bini kedua okay). Hari-hari penuh dengan beban, InsyaAllah kurang sket beban kalau ada isteri solehah.

Lepas setahun dua, perut bini dah mula membesar. Tandanya rahmat nak turun, rezeki nak melimpah, rumahtangga nak riuh rendah. Bahagianya tak terkata, lagi-lagi mama dan abah. Nak menimang cucu la katakan. Tapi kalau tak ada rezeki nak buat macam mana lagi..

Masa yang ditunggu-tunggu oleh seorang ayah apabila anaknya mula memanggil dirinya dengan panggilan abah/ayah/bapak dan sebagainya. Begitu juga dengan aku.

Di usia kecil, waktu yang sesuai mendidik anak. Kenal siapa itu Allah, siapa itu Rasul, siapa itu malaikat dan syaitan. Apa itu Al-Quran, Injil, Taurat dan Zabur. Tapi ramai ibu bapa yang 'skip' ajaran ni, akibatnya anak cepat sesat dari kehidupan sebenar.

Masa yang ditunggu-tunggu lambat lagi nak sampai, berpuluh tahun lagi mungkin? Sabarkan je la hati ni walaupun dah teringin sangat nak menikah. Orang tua-tua kata 'gatal'. Hehe, tapi sekurang-kurangnya aku jujur. :)

Jangan tanya kenapa aku 'confident' sangat yang aku akan kahwin dengan Nadia, ini gerak hati dan naluri aku. Dan aku tak rasa naluri aku salah. Berkahwin itu separuh dari agama, kalau mampu cepat-cepat la kahwin.

~Muammar.
Terima kasih :)

No comments:

Post a Comment