Sunday 7 August 2011

'Taste' aku.

Setiap orang ada ciri-ciri yang diingini pada si pasangan. Bohong la kalau cakap tak de. Ada yang taste jenis simple, ada jugak yang cerewet sampai sume bende nak sempurna. Sudahnya sampai ke tua tak khawin-khawin.

Tapi aku tak de la cerewet mane pun. Tak cantik tak pe, asalkan sedap mata memandang, hati pun tenang. Ada jugak orang yang taste die nak cari yang nakal, ada yang nak cari solehah. Nakal tu kat mane pn ade, berlambak lak tu. Tapi yang solehah ni boleh dikatakan 1 dalam dunia. Susahnya nak cari tak mampu nak bayangkan. Tapi kalau dapat, Alhamdulillah.

Macam yang orang kata, "Kalau nak cari yang solehah, usahakan diri menjadi soleh dulu". Tapi nak jadi soleh pun bukannya senang, yang penting ikhlas.

Bercakap mengenai taste, kadang-kadang kalau kena taste macam kehendak diri pun belum tentu serasi. Maksud serasi bukanlah setiap perkara sama je suka dengan tak suka. Si L suka sukan, si L pun suka jugak. Si P suka bunga, si L pun suka jugak.

Contoh serasi yang betul. Si P kuat merajuk, si L pandai pujuk. Kalau si L panas baran, si P dapat sejukkan. Baru bahagia rumahtangga. Tapi biasanya kesabaran tu kurang. Tu yang terjadinya 'sebelum kawin lain, lepas kawin lain'.

Perempuan biasanya bila dah sayang kat lelaki, apa dimintak mesti kasi sekarang tu jugak. Akibatnya, lelaki tak ada usaha nak dapatkan benda tu pun dan akhirnya bosan dengan cepat. Cuba la pujuk rayu lelaki minta sesuatu macam budak kecik tu ditolak atau buat acuh tak acuh. Dengan cara ni boleh tau sama ada lelaki tu hipokrit atau tak, kalau lelaki tersebut boleh sabar selama manapun, teruskan. Kalau tak leh sabar, cari lain je la.

Jauh dah melalut nih, tengah tunggu berbuka puasa. Sambil-sambil tu tulis la kejap buat exercise tangan. Ada masa nanti tulis lagi. Panjang-panjang pun orang tak larat baca.

~Muammar

PS : Bukan isteri cantik kuingini, bukan juga yang kaya, apatah lagi yang seksi. Cukuplah sekadar yang mampu menenangkan aku bila aku marah, yang mampu gembirakan aku bila aku sedih, yang mampu membetulkan aku bila aku salah, yang mampu menyabarkan aku bila aku susah, yang mampu buat aku mengingati Allah dan tersenyum apabila melihat si dia..
Terima kasih :)

No comments:

Post a Comment