Wednesday 31 August 2011

Bersama selagi mampu.

Datuk membeli ayam belanda,
untuk dimakan bersama lemang,
Dulu seorang kini berdua,
hidup bersama susah senang.

Hakikatnya aku pernah merasa ditinggalkan, beberapa kali. Tapi sakitnya ditinggalkan tak terbanding dengan nikmatnya bersama. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang makhluknya memerlukan.

Di waktu susah, berkemungkinan ada yang lemah semangat dan cepat putus asa, lalu meninggalkan orang yang menyayanginya. Bersabarlah wahai hati, ajak temanmu bersama-sama mengharungi dugaan yang menimpa.

Tiada benda yang lebih kuat dan mampu melawan dugaan yang berat selain ikatan perhubungan, lebih kuat lagi kalau ikatan perhubungan itu ialah kahwin.

Setiap yang susah(bala/dugaan/dll) akan dicapai nikmat(kesenangan/bahagia/dll). Bergantung kepada kesabaran seseorang itu. Jangan mudah berputus asa, sesungguhnya Allah tak suka dengan orang yang berputus asa. Percayalah pada janji Allah yang takkan pernah memungkiri janjiNya, setiap kelakuan baik ada ganjarannya, setiap kelakuan tak baik ada balasannya.

Walaupun kita makin kuat saban hari, syaitan semakin bersemangat untuk mengganggu kita. Membuat kita percaya dengan helah tipu dan janji palsunya, supaya berpaling dari Allah. Walaupun bernama syaitan, dia tetap takut untuk melawan tuhannya sendiri, jadi dia gunakan manusia supaya melawan Allah. (Syaitan lebih sedar siapa dirinya berbanding manusia).

Beringatlah kamu, sebagaimana syaitan akan dihumbankan kedalam neraka yang apinya hitam. Bersama-sama dengan pengikutnya, nescaya berdoalah kamu supaya kamu tidak tergolong dalam orang-orang yang dihumbakan ke dalam neraka bersama dengan syaitan yang dilaknati.

Segala bisikkan syaitan, tak dapat didengari oleh telinga, dilihat oleh mata dan disentuh dengan tangan. Cuma akal yang dapat merasakannya, disaat apabila kita memikirkan perkara yang tak baik(negative tentang sesuatu) itulah tanda-tanda hasutan syaitan. Berusahalah melawan sifat negative tu dan insyaAllah anda semakin kuat.

Sesungguhnya tipu daya syaitan itu lemah, cuma manusia yang lemah saja akan ikut hasutan itu.

Aku dan Dia, berusaha untuk melawan sekuat yang mampu, supaya kami tidak tergolong dalam golongan yang 'kalah' dan 'rugi'.

Disaat gembira, beringatlah disaat kamu sedih sebelum ni. Disaat sedih, beringatlah disaat kamu gembira sebelum ni.

Waktu gembira, jangan terlalu gembira, siapa tahu sedih akan menimpa bila-bila masa saja? Waktu sedih, janganlah terlalu sedih, siapa tahu gembira akan datang bila-bila masa saja?

Kekalkan 'waktu', kekalkan peranan, kekalkan sifat(yang baik), kekalkan jiwa, kekalkan iman, kekalkan perhubungan, kekalkan ingatan pada Allah.

~Muammar.
Terima kasih :)

1 comment: